Riporter:

Miért kezdenek manapság az emberek fogyókúrába?

Dr. Gajdács Ágnes:

- Amikor eljön hozzánk egy fogyni vágyó, először mindig megkérdezzük: miért szeretne fogyni. Erre általában azt válaszolják, hogy így már nem tudom elviselni magam; boldogabb lennék, ha néhány kilóval kevesebbet nyomnék; javulna az egészségi állapotom, ha lefogynék.

Ez azonban csak a felszín.

Ha mélyebbre ásunk mindig kiderül, hogy melyek az igazi célok:

  • jól akarok kinézni az esküvőmön/ a gyerekem/ barátnőm stb. esküvőjén
  • párkeresőben vagyok, és karcsú alakkal szerintem jobbak az esélyeim
  • osztálytalálkozóra készülök, és szeretnék a régi formámban tündökölni
  • szülés után is jó formában akarok lenni, tetszeni akarok a páromnak
  • nem akarom, hogy a párom elhagyjon
  • nem akarom lecserélni a teljes ruhatáramat azért, mert mindent kihíztam, inkább lefogyok
  • a barátnőm vékony, nem nézhetek ki mellette úgy, mint egy elefánt
  • akadályoz a mozgásban a túlsúlyom/a hasam
  • ilyen testtel nem mehetek ki a strandra, nem vehetek fel fürdőruhát, miniruhát
  • 40/50/60 felett  is jól akarok kinézni, fiatalos ruhákat akarok hordani
  • szeretném, ha a többi férfi az edzőteremben irigykedve nézné a pocaktalan hasamat stb.

Riporter:

Miért visel meg sok embert a fogyókúra pszichésen?

Dr. Gajdács Ágnes:

- Ennek több oka lehet, amelyek akár kombinálódhatnak is egymással:

  • Az igazi cél nem kerül feltárásra. Ilyenkor gyakran előfordul, hogy hiába jött létre a kívánt fogyás, hiába ment le az összes betervezett kiló, mégis elégedetlen a fogyókúrázó.

Hiszen minden hiába történt, ha a párom mégis elhagyott, vagy ha még mindig nem leltem párra, esetleg a barátnőm még mindig csinosabb, mint én… Ilyenkor nagy a veszély, hogy az elégedetlenség „Nekem már úgyis mindegy” alapon bánatevésbe, és a leadott kilót gyors visszaszedésébe torkollik.

  • A másik pszichés probléma az, hogy az emberek általában nem akarnak kimozdulni a komfortzónájukból, félnek minden változástól, új dologtól. Márpedig a fogyáshoz, egy karcsúbb alak eléréséhez és megtartásához az addigi életmód tartós megváltoztatása szükséges.

Legtöbben már a fogyókúrás diétákra gondolatára éhesek lesznek, hiszen szerintük ilyenkor csak a nagyon kevés, és egyébként is rossz ízű étel lehet hatásos, márpedig ki akar ilyen ételeken élni egész életében, és ki akar naponta több órát mozogni? És ebben a pillanatban elindul a kifogások gyártása: én a genetikám, a hormonzavarom miatt nem tudok fogyni, nekem fáj a lábam, a derekam, ha mozgok stb.

Sőt jön a végső érv: én így is jól érzem magam a bőrömben.

Ha ez tényleg így van, és az adott ember tényleg így is gondolja, akkor ez teljesen rendben van, hiszen a boldogság és a testsúly között nincs direkt összefüggés.

Ha viszont az illető mégis karcsúbb testre vágyik (aminek egyik jele, hogy évente akár több fogyókúrás próbálkozása is van), akkor mégsem érzi magát olyan jól a bőrében, csak egyszerűen becsapja magát, mert nem akar kimozdulni a komfortzónájából.

  • Ha a diéta nem megfelelő, az nagyon megterhelő a fogyókúrázónak és a környezetének is. Ilyenkor ugyanis a fogyás nagyobbrészt az izom- és folyadékvesztésből adódik. Az izomvesztés akár az egészséget is veszélyeztetheti, hiszen gyengeséget, fáradékonyságot okoz, a szívizom csökkenés pedig szív- és keringési panaszokhoz is vezethet. Előállhat vitamin és/vagy nyomelem hiány, ilyenkor pl. hajhullás léphet fel, ami szintén elég gyakori fogyókúra során.

A nem megfelelő diétától nő a pszichés feszültség, ingerlékenység lép fel, ezért gyakran puskaporos a hangulat a fogyókúrázó környezetében. A rosszul megválasztott sport pedig sérülésekhez vezethet.

De ezektől függetlenül a támogató környezet hiánya is gondot okozhat.

Ha minden étkezésnél mást eszik a család, ezért duplán kell főzni, vagy naponta többször elmondják, hogy ez a fogyás se fog sikerülni, azzal nagyon megnehezíthetik a fogyókúrázó dolgát.

Egy jó étrend viszont, amitől jó a közérzet, nincsenek hiányállapotok, nincs éhezés, és olyan jók az ételek, hogy a többi családtagnak fel sem tűnik, hogy ez egy újabb fogyókúra, elősegíti a pszichés stabilitást.

  • Vannak olyanok is, akik hajlandóak a változtatásra, csakhogy olyan sok diéta, mozgásforma, alakformáló-testfogyasztó kezelés közül lehet választani, hogy ez szinte képtelenség, a választási kényszer pedig hatalmas frusztrációt okoz.

Ilyenkor mindig ott motoszkál a félelem: mi van, ha ez a diéta/mozgás/testkezelés sikertelen lesz, nem fogyok tőle semennyit, árt az egészségemnek, kiadok rá egy csomó pénzt feleslegesen?

Ráadásul minden sikertelen fogyási kísérletnek ugyanaz az üzenete: én képtelen vagyok lefogyni, ami az önértékelést, önbizalmat alaposan megtépázza.

Ezért fontos az alábbi kérdés: Hogy találjam meg a számomra legmegfelelőbb módszert?

Mindenki többféle módon is leadhatja a súlyfeleslegét. Nincs egyedül üdvözítő módszer, ezért érdemes alaposan tájékozódni a választás előtt, sőt akár szakemberrel konzultálni, aki segít a választásban.

Nem érdemes csak az ár alapján dönteni pl. hol van éppen lekuponozva az adott szolgáltatás, hiszen a minőségnek mindenütt ára van.

Riporter:

Kell-e a pszichés ráhangolódás a sikeres fogyókúrához? Előfordult már, hogy nem vállalták el a kezelést ennek hiányában?

Dr. Gajdács Ágnes:

- A motiváció szerintem mindenhez kell az életben, beleértve a felesleges kilók leadását, vagy az egészséges karcsúság megtartását.