A birsalmát valaha szerették és megbecsülték, aztán elfelejtették és mellőzték. A birsalma kulturális emlékünk szerint több mint négyezer éve ismert, és egyes Biblia-fordítók, -elemzők szerint az a bizonyos tiltott alma is birs volt valójában.

Nagyanyáink a szekrény tetején illatosításra használták és birsalmasajtot készítettek belőle, a modern háziasszonyok salátának, levesnek és köretként is tálalják. Szerencsére újra egyre divatosabb a birs.

 

Birsalma és birskörte

A birsalmát (Cydonia Oblonga), vagy krétai almát, a köznyelv büdösalmának, birskörtvélynek is hívja. A két alfaj, a birsalma és -körte csak alakjában különbözik egymástól. A birsalma a rózsafélék családjába tartozik.

A birsalma és birskörte világos húsa nyersen általában kevésbé élvezhető, hosszú ideig főzve azonban a gyümölcs sötétrózsaszínű lesz és isteni finom. Készülhet belőle kompót, krém, sajt, püré, köret, saláta, leves. A birs olajos héja általában nagyon vastag, cserében viszont fantasztikus illata van. A birs hűvös helyen hónapokig eláll. Nagyanyáink régen a szekrény tetején tartották lakásillatosító gyanánt.

A birs termékenységi szimbólum, a görög mitológiában is szerepel. A régi cigány hagyományok szerint a terhes lánynak, ha erős gyermeket akar, erős férfi vérével átitatott birset kell ennie, ráadásul fogyó holdnál.

Elképesztően illatos nyersen, főzve és sütve viszont az aromája érvényesül.

Mit tartalmaz?

Az almával és körtével megegyező a szénhidráttartalma, viszont C-vitaminban gazdagabb. Pektint és csersavat is bőven tartalmaz. A pektin a héjában és a magházában található, ettől keményedik meg a birsalmasajt, tehát ha ezt szeretnénk készíteni, ne hámozzuk meg a birset. A pektin (E440) egy olyan vegyület, mely húsos gyümölcsök és zöldségek sejtfalából állítható elő.

A gyógyító birs

Rendkívül egészséges gyümölcs, alacsony energiatartalommal. Jól lebomló szénhidrátokat, A-, B3-, B6-, C-vitamint, kalciumot, vasat, magnéziumot, foszfort, káliumot, nátriumot tartalmaz. Több értékes vitamin és ásványi anyag van benne, mint az almában. Alkalmazható szemgyulladásra, repedezett bőrre, mellbimbógyulladásra, égési sebekre, aranyeres csomókra, fagyásra, vérzékenységre, reumatikus fájdalmakra, női görcsökre. Alkalmas a torokfájásnak, a száj és a garat enyhébb gyulladásos megbetegedéseinek csillapítására is. Magas kálium- és magnéziumtartalma szerepet játszik a vérnyomás és a szívműködés szabályozásában, a pektinnel együtt pedig a koleszterinszint rendezésében.

A birs pektintartalma miatt leköti a méreganyagokat. Ízületi fájdalmakban szenvedők egyenek minden nap birset. Nyákoldó, nyugtató hatású a birs levéből készült főzet. A birs emésztési problémák esetén is jól használható. Az elsősorban a héjában és a magjában föllelhető rostok elősegítik az egészséges anyagcserét, ezért másik jelentős összetevőjével, a csersavval együtt székrekedés és hasmenés esetén is segítség lehet, nyáktartalma pedig bevonja és nyugtatja a gyulladt gyomor- és bélrendszert. Az emésztési rendellenességek akkor is jelentkezhetnek, amikor nincs elegendő gyomorsav vagy sokáig rostszegény táplálékot fogyasztunk.

Birses praktikák

Nyersen fanyar ízű, kellemetlenül összehúzza a nyálkahártyát, feldolgozása viszont többnyire hosszú és munkaigényes, azonban megéri a fáradtságot. A készen kapható, feldolgozott birs meg sem közelíti sem ízben, sem illatban a házilag készítettet. Ha nem vagyunk cukorfüggők, süssük 2 órát alufólia alatt félbevágva, kicsumázva vagy szeletelve, vizet aláöntve. Mézzel, fahéjjal, dióval, mazsolával ízesíthetjük, egy kis vajat is tehetünk rá. A megsült birsek tetejére hinthetünk még darált mandulát, diót, tökmagot, napraforgómagot, szezámmagot. Illik hozzá a friss tejszín, nádcukros, fahéjas tejföl.

A birs kicsumázása embert próbáló feladat. Óvatosan, nagyon éles késsel csináljuk. Ha szeletelés közben a közepénél elakadunk, hagyjuk egyben a csumát és főzzük meg fahéjas lében, azt pedig igyuk meg.