Az ideális cipő ismérvei

A nap jelentős részét cipőben töltjük, ám nem mindegy, milyenben. Cipővásárlási tudnivalók mindenkinek, aki szeretné megőrizni lába egészségét!

Az ember két lábra állása új feladatot jelentett mozgásszerveinknek, a láb szerkezete ehhez igazodott. Ha lábunkszerkezetében és működésében valamilyen zavar támad, az könnyen gerincfájdalmat okozhat. Ezért nagyon fontos a láb egészségének megőrzése, melyet segít az egészséges lábbeli viselése is.

Azokat a cipőket, amelyek a testet kompenzációra késztetik, semmiképpen nem tartjuk megfelelőnek gyakori viseletre, hiszen hatásukra gerincünk, izmaink megfeszülnek, rossz lesz a tartásunk.

Milyen az egészséges cipő?


A láb boltozatainak megfelelően a terhelés álláskor a sarokra és a két szélső lábujj tövére esik.
A terhelési felszíneken a testsúly megfelelő eloszlása biztosítja a láb hosszú távú egészségét. A megfelelő cipő jól tartja a bokát, sarokmagassága maximum 4 cm. Talpa rugalmas, hajlékony, hogy az izmok dolgozhassanak, és a lábak ne satuban érezzék magukat.

Az ideális sportcipő: mindig az adott sporthoz megfelelő

Tudományos vizsgálatok után fejlesztik ki az egyes sportokhoz leginkább megfelelő cipőtípust. Futáshoz, teniszhez, focihoz vagy az edzőterembe más-más cipő való. A jól felkészült eladó megfelelő tájékoztatást tud adni az érdeklődőnek, hogy melyik cipő illik leginkább a tervezett funkcióhoz. A vezérelv a különféle divatirányzatok során is az legyen, hogy érezze magát jól a lábunk a cipőben, járásunk ruganyos maradjon, és nagyobb terhelés után se fájjanak az ízületeink.

cipok_kepgaleria4

Milyen problémákat okoz a magas sarkú cipő?

Bütyök: a láb harántboltozatára nehezedik testsúlyunk nagy része, ami ezt biztosan nem bírja sokáig, és lesüllyed. A nagylábujj befelé fordul és elhajlik – így alakul ki a bütyök.

Kalapácsujj: a bütyköt a cipő nyomja, begyullad, és igen kellemetlen panaszokat okozhat, emellett gyakran még kalapácsujjak is kialakulnak.

Megváltozott tartás: a medence hátradőlése fokozódik, a deréktáj homorulata is nő, és a hasizmok megnyúlnak -,,kacsatartás” alakul ki.

Térdízületi problémák: a térd is fokozottan megfeszül, túlterhelődik, és emiatt később térdízületi problémák alakulnak ki.

Mire ügyeljünk cipővásárlás előtt és közben?

– Mindig vigyünk harisnyát, zoknit magunkkal.

– Érdemes a délutáni órákban cipőt venni, ekkor lábunk kissé "dagadtabb", mint reggel.

– A felpróbált cipőben járkáljunk is!

– Figyeljük, hogy gördítéskor nem nyomja-e lábujjainkat a cipő eleje, nem tör-e, szorít-e valahol, nem túl merev-e a talpa.

– Lehet-e állítani rajta (pl. cipőfűző, csat, tépőzár), nem feszül-e a térdünk, vádlink benne?

– Lehetőleg csak természetes anyagú, jól szellőző lábbelit válasszunk.

cipok5

A leggyakoribb cipőviselési problémák

Szűk orr: a lábujjak összetorlódnak, emiatt a középső ujj felé tolódik minden ujj. Ez kedvez a bütyök kialakulásának, a láb eldeformálódásának. Később a harántboltozat is lesüllyed.

Kitaposott cipő: egyenlőtlen terhelést ró a láb boltozataira. A cipő deformálódásától függően más és más probléma alakul ki: lúdtalp, bütyök, tyúkszem, bőrkeményedés.

Merev talp: megváltoztatja a lábizmok dinamikáját, ehhez pedig egész testünknek alkalmazkodnia kell. A lábat a rossz cipő viselője kénytelen csapkodni, hogy a gördülés elmaradását pótolja. Ez terheli a végtag egyéb ízületeit és a gerincet is.

Ha baj van: cipőbetét vagy lábtorna

Ha már boltozatkárosodás, ujjdeformitás alakult ki, az egészséges cipő már kevés. A műtét előtt enyhébb vagy középsúlyos esetben sokat segíthet a jó minőségű cipőbetét és a kitartó lábtorna. Ám az ismert márkanév nem garancia a jó minőségre! A valóban segíteni tudó betét rugalmas, nem merev, igazodik az aktuális terheléshez és a láb igénybevételéhez.

Számos speciális cipőbetét létezik, melyek nem kényszerítik passzivitásra a lábizmokat, sőt viselésük közben észrevétlenül folyamatosan megtornáztatják őket. Ennek köszönhetően a boltozatot tartó izmok megerősödnek, javítják a láb statikáját, enyhül a fájdalom és csökken a derékfájás is. Betétet hordani pedig nem kell állandóan – elég, ha csak hosszabb állás és járás előtt tesszük a cipőbe.