DRASZTIKUSAN NŐTT AZ ELHÍZÁS HAZÁNKNBAN

"A mozgásszegény életmód, a megnövekedett szénhidrát- és kalóriabevitel következtében drasztikusan nőtt az elhízás gyakorisága az elmúlt negyven évben Magyarországon" - hangzott el a Magyar Obezitológiai és Mozgásterápiás Társaság (MOMOT) kongresszusán.

A férfiak esetében 63 százalék, a nőknél 61 százalék az elhízottak aránya, az OECD-országokkal összehasonlítva Magyarországé volt a 3. legrosszabb hely egy 2014-es kimutatás szerint.

A Szent Imre Egyetemi Oktatókórház főigazgatója kiemelte, az elhízás az egész testre károsan hat, a testtömegindex (BMI) növekedésével a kísérő betegségek - például a magas vérnyomás, a cukorbetegség - kockázata is növekszik. Kiemelte, hogy 10 százalékos testsúlycsökkenéssel 30-50 százalékos vércukorszint-csökkenés érhető el, de 50 százalékkal csökkenthető a cukorbetegség kialakulásának kockázata is.

Az elhízáshoz nagyban hozzájárul a mozgáshiányos életmód, az ülőmunka, a megnövekedett szénhidrátbevitel és az ételadagok növekedése. Az elhízás egy krónikus betegség, kezelése élethosszig tart, és ha a kezelés elmarad, a páciens visszahízik.

A túlzott sófogyasztás is ludas

Több tanulmány is kimutatta, hogy a magasabb sóbevitelnek köze lehet az elhízáshoz. A szakemberek szerint minden egyes - az ajánlott értéknél magasabb - gramm só 23 százalékkal növeli az elhízás esélyét. Egy kutatás szerint magasabb volt a hasi elhízás aránya azoknak a 4-7, illetve 8-12 év közötti gyerekek körében, akik több sót fogyasztottak.

Az eredmények alapján a kutatásban vizsgált gyerekek 70 százaléka a napi ajánlott 4-5 grammos mennyiségnél több sót, átlagban 6 grammot fogyasztott. A napi sóbevitel nagy része az olyan mindennapi élelmiszerekből származik, mint a kenyér, a sajt, a sonka és a kolbász. A só fogyasztásának csökkentése nemcsak az elhízás, hanem a jövőbeli krónikus betegségek, mint a magas vérnyomás és a szívbetegségek megelőzésében is fontos szerepet játszhat.

Mit kellene ennünk?

Naponta kétszer-háromszor kellene valamilyen zöldség- és gyümölcsfélét ennünk. Zöldségfélék közül a brokkoli, kelbimbó, káposzta, karfiol, retek, vagy spenót, míg gyümölcsfélék közül az alma, sárgabarack, banán, sárgadinnye, grapefruit, kiwi, és gránátalma különösen ajánlott.

A gabonaféleségek (bab, csicseriborsó, hajdina, rizs, quinoa, gabonapehely, tészta, lehetőleg teljes kiőrlésű kenyér) szintén fontosak, ezekből is napi töbszöri fogyasztás ajánlott.

Ezen felül napi 1,5-2 liter víz, és a rendszeres testmozgás sokat segíthet az elhízás megelőzésében.

Mit hozna egy esetleges áfacsökkentés?

Ha a kormány éppúgy 5 százalékra csökkentené a zöldségek, gyümölcsök áfatartalmát - mint tette azt korábban a sertéshúsnál, illetve az újlakásoknál is -, az akár a fogyasztói árak 17,32 százalékos mérséklődését is jelenthetné. Az esetleges árcsökkenés már 1 kg zöldség-gyümölcs esetén is kézzelfogható lenne, de éves viszonylatban a leginkább számottevő. A fent említett mennyiségeknél maradva egy átlagos 4 fős magyar család évente megközelítőleg 34 665 forintot is megspórolhatna ezzel a lépéssel.

A GYÜMÖLCSÖK ÉS A ZÖLDSÉGEK EGYRE KEVESEBB TÁPANYAGOT TARTALMAZNAK !

Gyümölcsök és zöldségek


„Naponta ötször fogyasszunk zöldséget és gyümölcsöt” – ajánlják a táplálkozási szakértők - a vitamin- és ásványi anyag szükséglet fedezésére. De ez így nem egészen helyes.

Korábbi tanulmányok már régebben is kimutatták, de most egy friss amerikai tanulmány is megerősítette: a zöldségek és a gyümölcsök már régen nem annyira gazdagok vitaminokban, mint korábban.

Az aktuális tanulmány szerint a 70-es évek óta gyorsan csökken a vitamintartalom: almák esetén az A-vitamin tartalom 41%-kal kevesebb. A paprika 31%-kal kevesebb C-vitamint tartalmaz, és a brokkoli is a korábbi vastartalomnak csupán a felét. A kelkáposztában is a B1-, B2- és C-vitaminokból csak a felét találjuk, mint 40 évvel ezelőtt.

A kilúgozott- és káros anyagokkal terhelt termőtalaj miatt drasztikusan csökken a táplálék ásványi anyag és vitamintartalma!

„Feltűnő a mai táplálékban a magnézium hiánya”- erősíti meg Jörk Birkmayer orvos és biokémikus.

Al Sears amerikai orvos úgy véli: „Ma tízszer annyi gyümölcsöt és zöldséget kell ennünk, hogy ugyanannyi vitaminhoz és ásványi anyaghoz jussunk, mint 50 évvel ezelőtt”.
Ha valaki ezt túl soknak találja, akkor fogyasszon étrend-kiegészítőket, vagy vitamintartalmú italokat.

Megjegyzés: a kapitalista rendszerben arra kényszerülnek a mezőgazdászok, hogy a hangsúlyt a minőségről a mennyiségre helyezzék. Emiatt a termőtalaj nem tud pihenni, egyre szegényebb lesz, elveszíti tápanyagtartalmát és vegyszerekkel fertőzik meg.

A génkezelt vetőmag (elsősorban az USA-ban) a lobbistáknak „köszönhetően” egyre gyakrabban kerül felhasználásra. Ez olyan tragédia, amely a rövidtávú gondolkodáson alapul. Mit fognak az emberek enni, ha a táplálék már értéktelenné válik? Természetesen szemetet …És ami utána következik?  Egy beteg társadalom.

Korunkra a mennyiségi túl- és minőségi alultápláltság a jellemző.
Szakemberek hamar rájöttek, hogy bár sokat eszünk, de szervezetünk alultáplált = minőségileg éhezünk !!!

Aki étrend-kiegészítőkhöz fordul – amelyek fogyasztása ajánlott – ügyelnie kell a jelentős különbségekre.

Javaslom a 38 éve megbízható minőséget nyújtó Forever Living Products cég táplálékkiegészítőinek rendszeres használatát az egészség megőrzéséhez vagy helyreállításához, különösen a C9 - FIT1 - FIT2 életmód programot!

A cég terjesztési módszere lehetővé teszi, hogy a törzsvásárlók egyre olcsóbban, végül ingyenesen hozzájussanak a kívánt táplálékkiegészítőkhöz, amennyiben másnak is ajánlják fogyasztását!

Bővebb információ: www.flpshop.hu weboldalon, ami a cég hivatalos oldala, vásárolni kizárólag innen lehetséges.
Illetve korábbi bejegyzésem: "A Forever Living Products cég és termékeinek bemutatása" címmel.