A helyes légzés hogyan hat jótékonyan a HORMONOKRA?

Ahogy már a korábbi írásban is írtuk a hormonegyensúly kialakítása igazán sok tényező függvénye.

Mozgás, táplálkozás, légzés, stressz kezelés pl. a masszázs és az értésre való igénnyel való foglalkozásainkkal tudunk segíteni magunkon a mindennapokban.

A táplálkozás eddigi tapasztalataink szerint legfőképpen a konkrét belső elválasztású mirigyek által termelt hormonokra van hatással.

A hormonok szabályozó anyagok, melyek a vér útján terjednek és üzeneteket visznek a célsejtek felé.  A cél az, hogy a hormonok szabadon áramoljanak a vérben és abszolút valamint relatív értelemben is optimális arányba kerüljenek a testben. Abszolút értelemben vett mérték azt jelenti, hogy a vérleleten a referencia tartományon belül van-e az adott hormon értéke vagy sem.

Míg relatív értelemben vett egyensúly azt jelenti, hogy X hormon érték Y hormonhoz képest is megfelelő mértékben van szabad állapotban a vérben. Pl. Nagyon sok esetben a mai napig egy pajzsmirigyet TSH alapján diagnosztizálnak, holott, az csupán az agyalapi mirigy instrukciója a pajzsmirigy felé, hogy milyen arányban és mekkora értékben termeljen T3 vagy T4 hormont a pajzsmirigy. Tehát a pontos diagnózis valójában mindhárom érték ismeretében születhetne csak meg, ami az alul-, vagy túlműködést illeti.

Pl. egy diagnosztizált pajzsmirigy alulműködés esetén szépen tudja az egyéni étrend emelni az FT3 és FT4 szintjeit.

Tapasztalataink szerint többször fordul elő az az eset, amikor az agyalapi mirigy által termelt hormonokkal van gond olyan értelemben, hogy túltermelődik a mennyisége az agyalapi mirigyben s ez kihatással van a másik belsőelválasztású mirigyre pl: pajzsmirigyre-, mellékvesére stb. ahol a a konkrét hormon értéke már relatív értelemben  alacsony lesz, abszolút értékben pedig megfelelő.

Az agyalapi mirigy által termelt hormonhoz képest ekkor beszélünk alulműködésről. Hiszen itt nem a belső elválasztású mirigy magasabb hormontermelése lenne a cél, hanem az agyalapi mirigy által termelt hormon csökkentésén van a hangsúly.

agyalap.jpg

Agyalapi mirigy hormonok: GH- növekedési hormon, TSH -pajzsmirigy serkentő hormon, ACTH- mellékvesekérget instruáló hormon, FSH-tüszőérést serkentő, LH -sárgatest érését serkentő, prolaktin.

Gyakran párosul egy magas TSH mellé magas prolaktin szint is.

Általában olyan embereknél fordul ez elő, akik hajlamosak túlgondolkodni és túlelemezni az élethelyzeteket.

Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a gondolkodás révén rengeteg energiát halmoznak fel az amúgy is igen erős szervükön az agyalapi mirigyükön. Az agyalapi mirigy így még erősebbé válik és így mutatja meg, hogy mire képes karmesterként. Az energia többlet hatására még több energiát fog termelni, ami miatt az általa termelt hormonok szintje is megnő.

Energiára nemcsak az agyunknak van szüksége, hanem a fejünk búbjától a lábujjunk végéig mindenhol arra lenne szükség, hogy az energia egyensúlyban legyen testünkben.

Ezen tudnak segíteni speciális légzés gyakorlatok, melyek a sok energiát, melyet a fejünkben felhalmoztunk lejjebb engedik a testben. A gyakorlat segítségével, vagyis a légzéssel oda tudjuk irányítani az energiát, ahol abból hiány van és onnan töltjük fel, ahol többlet van. Jelen esetben a fejben lévő többlet energiát irányítsuk lentebbi területekre.respiration.jpg

Üljünk le nyugodt testhelyzetben és figyeljünk először befelé. Majd figyeljük a légzésünket. Vegyünk egy hosszú mély lélegzetet és érezzük, hogy feltölti hasunkat és alsóbb szerveinket is a tiszta levegő.

Majd hirtelen és erőteljes módon szájon át lélegezzünk ki úgy, hogy a has befeszül és visszahúzódik.

Hangolódjunk rá a gyakorlatra, majd töltsünk el a konkrét gyakorlattal 3-5 percet naponta és hagyjuk, hogy kifussa magát. Érezni fogjuk a hatásait.

Sok sikert az egészséghez!