Stressz alatt sokan híznak.

 

Ez nem újdonság, mert idő- és teljesítménynyomás alatt gyakran nem eszünk kiegyensúlyozottan. Egy kimerítő nap után általában sem időnk, sem idegzetünk nincs ahhoz, hogy nyugodtan bevásároljunk egészséges élelmiszerekből, pláne hogy ezeket még kiegyensúlyozott ételekké is varázsoljuk. Ez azonban önmagában még nem ok a stressz okozta túlsúlyra. Az Ohio State University tudósai most kiderítették, miért vezethet a stressz túlsúlyhoz.

Stressz esetén kevesebb kalóriát égetünk.

Az egyetemen egészséges nőket teszteltek, akik felügyelet alatt speciálisan összeállított, zsírban gazdag ételeket vettek magukhoz. Étkezés előtt és után a kutatók ellenőrizték, milyen gyorsan égette el a nők szervezete a kalóriákat, és hogyan változott a vércukor- és inzulinszint, a vérzsírérték, valamint a koleszterinszint.

A tanulmány szerint azok a nők, akik előző nap egy vagy több stresszhelyzetet éltek át, jelentősen kevesebb kalóriát égettek el, mint azok, akik a megelőző 24 órában semmi stressznek nem voltak kitéve. A különbség 7 óra alatt átlagosan 104 kalória volt. A kutatók számára ezek alapján egyértelmű: stressz után a szervezet kevesebb kalóriát képes lebontani. De nem csak erre derült fény.

A megemelkedett inzulinértékek gátolják a zsírégetést.

Ezen felül kimutatták, hogy a stressz alatt álló nőknek magasabb volt az inzulinszintjük, mint azoknak, akik nem álltak stressz alatt. A megemelkedett inzulinérték azonban gátolja a zsír átalakulását energiává. Magas inzulinszint mellett ezért a zsírégetés nem működik kielégítően. Következésképp sokkal több zsír rakódik le a szövetekben, és hízunk.

Egészségtelen gyorsételek helyett egészséges rágcsálnivaló

A tanulmány arra a következtetésre vezet, hogy a hosszú ideig fennálló stressz súlygyarapodáshoz vezethet. Az életben a stresszt nem mindig tudjuk elkerülni. Egyet azonban megtehetünk, mégpedig azt, hogy egészséges ételeket tartunk a hűtőnkben és a szekrényünkben, így ha stressz alatt állunk, gyorsan tudunk enni valami egészségeset, és nem kell egészségtelen gyorsételekhez folyamodnunk.

Bár természetesen ekkor is változik az anyagcserénk stresszes időkben, de az egészséges harapnivalókkal általában kevesebb kalóriát veszünk magunkhoz. Ezek ráadásul nem aktiválják az inzulinszintet, többnyire a vérzsírértékek csökkenéséhez vezetnek, és bőséges tápanyagtartalmukkal segítenek a szervezetnek jobban kezelni a stresszt. Az egészséges rágcsálnivalók részben akár kompenzálhatják is a stressz negatív következményeit, így a stressz okozta súlygyarapodás is kordában tartható.