Mi, emberek képesek vagyunk jövő-orientáltan gondolkodni, célokat és terveket szövögetni majd megvalósítani, illetve az elképzeléseinket valósággá változtatni. Ez is azon tényezők egyike, mely megkülönböztet minket az állatoktól. Azonban hatalmas hátulütői vannak az egyes cselekedeteinknek a társadalomban. Ennek oka a másoknak való megfelelés, a negatív kritikák bevésődése, de akár önmagunk marcangolása is lehet. Ezáltal károsodhat az énképünk, ezáltal az önbecsülésünk is kárát látja a dolognak.

Az egészséges önbecsüléshez vezető út az, amikor az elképzeléseinket sorra képesek vagyunk megvalósítani, másokkal remek kapcsolatokat ápolunk, tiszteljük a gondolatainkat és tetteinkben maximálisan hiszünk, és emellett képesek vagyunk az elfogadásra. Ennek hatására egyre jobban elkezdünk hinni magunkban, és kialakul egy pozitív énkép, amiket akár mások is alátámasztanak (külső referencia).

Ha csak két rendkívül fontos témát lehetne megemlítenem a személyes fejlődéssel kapcsolatban, az az önbecsülés és az érzelmi intelligencia lenne. Csak gondoljunk bele, egyik sem igazán hatásos a másik nélkül. És gondoljunk bele abba is, hogy ez a két téma rengeteg alappillérre bontható, tehát rengeteg területét lefedi az önfejlesztésnek. Dr. Nathaniel Branden szerint az önbecsülésnek hat alappillére van, melyek a következőek:

  • Tudatosság (Self-awareness)
  • Céltudatosság
  • Felelősségvállalás
  • Önelfogadás
  • Személyes integritás
  • Magabiztosság

Egészséges önbecsüléssel bíró ember ember az, aki tudatosan cselekszik a céljai elérésére, a számára fontos értékeknek él, vállalja a tettei következményeit és tisztában van velük, aki elfogadja az élet lehetőségeit és történéseit, aki tényleg megvalósítja az elképzeléseit és céljait rendszeresen, és magabiztosan képes fellépni. Hogy miért? Ismét eljutunk az önképhez. Amint ezek a dolgok teljesülnek, idővel felépítesz magadról egy egészséges énképet.
Ha megvalósítod a céljaidat, kialakul benned egy magasabb szintű én-hatékonyság, ami az önbizalmadat is javítani fogja.

Nézzünk egy gyakorlatot. Kérdezd meg magadtól: számomra ezek az értékek hogyan jelennek, vagy jelenhetnek meg a mindennapjaimban? Írj 3-5 konkrét példát mindegyikre.

Rendkívül fontos, hogy az öntisztelet fogja adni az önbecsülésnek azt a semmihez nem hasonlítható, állandó nyugodtságérzetét. Ilyenkor nem érzed, hogy bizonygatnod kellene, vagy magyarázkodnod, mert pontosan tisztában vagy magaddal.

Az önbizalmat ne keverjük az önbecsüléssel, ugyanis nem egy és ugyanaz a kettő. Egy magas önbizalomszinttel bíró embernek is lehet alacsony önbecsülése. Csak nézz meg egy kiégett vezérigazgatót. Ezen esetben az egyén lehetséges, hogy egy-két fontos érték köré rendezi az életét (például a munka), azonban a többit elhanyagolja (család, barátok, egészség, hobbik, kikapcsolódás, fejlődés). Ez végbemehet sokféleképpen, például fordítva is, amikor a karriert hanyagolja el valaki, és előtérbe helyezi a kikapcsolódást.

Képessé kell válnunk elfogadni a jelenlegi helyzetünket, illetve a múltunkat ahhoz, hogy lépésenként fel tudjuk építeni a jövőnket. El kell fogadnunk, hogy jelenleg itt tartunk, miközben tudatában vagyunk annak, hogy a lehetőségeink és terveink rendelkezésünkre állnak, csupán el kell kezdenünk megvalósítani őket. Abban az esetben ha valami nem sikerül, képesnek kell lennünk talpra állni és tovább küzdeni. Elfogadni, hogy az adott módszer nem működött, és folytatni az utunkat más módszerekkel kísérletezve.

Rendkívül fontos, hogy az egyes alapelemek fejlesztésével mindig javítunk egy kicsit az önbecsülésünkön. Ahhoz, hogy egy olyan emberré váljunk, aki tisztában van azzal, hogy le tudja küzdeni az élet kihívásait és nehézségeit, képessé kell válnunk az érdekeink érvényesítésére. Érdemes lesz kockázatokat bevállalni, és megkérdőjelezni a társadalom alaphiedelmeit, ha ezek hozzájárulnak a céljainkhoz.

Tegyük fel, hogy megvannak a terveink és az elképzeléseink magunkról, illetve a jövőnkről. Ahhoz, hogy mindezeket megvalósítsuk szükségünk lesz egyfajta masszív cselekvésre, és sok-sok kitartásra (akaraterőre). Minden egyes cselekvésünk, amelynél úgy érezzük közelebb vitt az elképzeléseinkhez, közelebb vitt a jelentős eredményeinkhez, az fejleszteni fogja az önbecsülésünket. Rontani az olyan helyzetek és cselekvések fognak rajta, amik nem állnak összhangban az ideális életünkkel.

Természetesen sem a túlzott negatív hiedelmeknek, sem az önszabotázsnak nincs helye az egészséges önbecsülésben.